Just nu i skrivande stund så är vi ute till havs igen, vi är nu inne på vårat andra dygn på resan mellan El Hierros sydspets och Gran Canaria, just precis nu så är vi halvvägs (men vi har ingen uppkoppling så när du läser detta är vi framme)…vi har ingen vind just nu havet ligger helt blankt omkring oss och vi har sett en val som sprutade en vattenfontän en bit framför båten innan den dök ner och var borta, vad vi däremot har är motström så vår resa går långsamt men framåt…tålamod har vi i överflöd och ganska så gott om tid, vi har faktiskt en tid att passa för en gångs skull, vi behöver vara framme senast på måndag…varför, jo Sanna ska flyga till Sverige på tisdag, (ännu några ”yoga-projekt”)
Så jag och Coccos lämnas själva under ett par veckor…tid som skall användas till att renovera en trämast som vi har fått köpa på ett båtvarv…men det ska jag återkomma till i ett senare inlägg…nu skall jag skriva om vad vi har gjort på El Hierro eller närmarebestämt i fiskebyn Restinga som ligger allra längst ner på sydost-kusten av ön, där finns ett båtvarv som garanterat har Kanarieöarnas lägsta priser på båtlyft, vi har under dom senaste månaderna känt att det börjar bli akut med en ny bottenfärg på båten eftersom att den har börjat att bli ett hem för långhalsar och snäckor, vi fann tom. två krabbor i en av självlänsarna (avloppsrör till sittbrunnen)
Väl på land, uppallade med stöttor och oljefat började arbetet med att skura, skrapa och slipa henne ren inför målningen.
Naturligtvis så är hamnens högtryckstvätt på service så det var vattenslang och skurborstar som gällde, det tog några timmar men gick ändå smärtfritt, sedan fick hon torka till dagen efter.
Den natten blev speciell, vi är vana vid att ha ett gungande hem, nu vibrerade det, El Hierro är känt för att det alltid blåser där och speciellt i Restinga, och det var ingen lögn, små vibrationer i masterna gjorde att hela vår båt vibrerade på ett lite otrevligt sätt.
Dag två blev en ”skrapa och slipa dag” det är tur att det finns en dusch på varvet för det behövdes efter den dagen…toaletter och duschar saknas förövrigt i hamnen.
Sedan kom dagen som vi hade väntat så länge på, vi hade då seglat omkring med vår nya bottenfärg i en hink på däck i en månad!
Vi fick på två hela lager denna första ”målar-dag” dock inte något under stöttorna och där oljefaten stod, dom vågade vi inte röra.
Så var det det där med vattenlinjen, samma sak varje gång båten är uppe, varför har man en vattenlinje på båten, alla har inte det, ingen av fiskebåtarna runt omkring oss hade det, vi har en vattenlinje…en vit…den ska vara vit men det är inte så ofta som den är det!
Jag ”hittade” en burk med grå lackfärg i gömmorna på båten, färgen som var tänkt att vara till skåp och lådor i båten…efter lite överläggningar så tog vi beslutet att eftersom att vattenlinjen nästan alltid är grå ändå så är det väl lika bra att ha den grå…så den blev det…och ganska rak!
Efter fem dagar på land så skulle hon sjösättas men först så fick hon hänga ett par timmar i lyftbanden så att vi kunde slipa och måla där stöttorna hade varit, ett par lager hann vi ”kladda” på innan det blev dags att sänka ner henne i sitt rätta element igen, det var en skön känsla när motorn spann och vi styrde mot bryggan väl där så tog det inte lång stund innan Cava-korken small…vår ”Pärla” fyller nämligen 40år iår, vi har ingen aning om vilket datum som hon kan vara sjösatt så någon ”födelsedag” känner vi inte till så därför hade vi bestämt att fira henne den dagen som vi sjösatte henne just i år och det blev den 23/1 Tjooohoooo!!!
Hurra hurra hurra!!!
Så det var med en skön känsla i våra kroppar (och med nymålad båt) som vi lämnade Restinga bakom oss, vi är ganska säkra på att vi vill komma tillbaka ner dit för där fanns mer att se och upptäcka på denna ljuvliga ö.
(du kan se bilder från seglingen på insastories på vårt instagram, Black_Pearl_of_Sweden_ )