Ja visst kunde vi skratta och skämta om hur polisen lagt så mycket tid och energi på att vi hade korsat farleden, enligt dom på fel ställe….men på söndagen var det inte riktigt lika kul längre ska vi klart erkänna.

Polisen dök upp vid lunchtid…men samma poliser som dagen innan? De sa ju att “Waterpolice” (deras ord) skulle komma och förklara men nu visade det sig att de inte hade tid…skräll…men!!! Polisen i Norderney var nu tvungen att ” håva” in böter från oss ” and it’s a lot”…. den ville vi inte höra. Vi vet inte hur många gånger de ursäktade sig för de kunde inte heller förstå varför och absolut inte summan, detta var inget de kände de kunde stå för men order från högre gjorde att de inte hade mycket att säga till om…dessa två poliser var mycket trevliga ska tilläggas…trist bara att behöva träffa dem så här. De hade försökt få ” Water police” att ändå ta sig tid att komma så vi kunde få ställa frågor och få en förklaring på vad som gjorts fel…men nej…. så nu skulle vi alltså betal 791 euro i böter för något vi inte förstod vad exakt vi gjort fel!! Och inte få några svar på våra frågor….suck! Men poliserna trodde att de tagit i med summan och mer eller mindre garanterade att vi skulle få hela eller delar av summan tillbaka för det nog var mer för att vi inte bara skulle smita…hm…bara att hoppas….vi fick även en kontaktperson att prata med hos polisen som skulle förklara för oss men när vi ringt är han inte på plats förrän torsdag igen…
Hela söndagen hade jag även fått en konstig febertopp och var inte så pigg…men känslan nu var ändå att försöka ta oss härifrån snarast…hur vackert Norderney nog ändå är ( verkar mysigt och otyskt) så kommer det allttid för oss förknippas med en irritation och frustrationskänsla i kroppen. Så vi bestämde att tidigt på måndag morgon skulle vi dra vidare till Borkum och om vi var där i bra tid fortsätta till Holland och Delfzijl. Vi var så färdiga med Tyskland….

Vi hade kollat in tidvattnet men bestämde att vi inte ville gå upp vid 01 utan vänta till 05 och gå innan öns färja skulle gå ut. Det gjorde vi och tjohej vad det gick när vi återigen “hoppade” på strömmen ut. Vår båt är ju som sagt en segelbåt och brukar vid motorgång “trivas” att ligga i ca 5 knop…nu var det mellan 8-9 knop istället. Härligt och spännande i mörkret. Återigen vill vi poängtera hur bra och nöjda vi är med köp av AIS och plotter som gjort dessa mörkerseglingar möjliga för man ser verkligen ingenting och hjärnan spelar spratt titt som tätt. Lite läskigt var det faktiskt när det plötsligt började komma bra med vågor från sidan också….att inte kunna se när de kommer eller hur stora de är blir ju lite annorlunda helt klart. Så vaken är inte svårt att vara.

Efter tidiga morgonens mörker är det otroligt vackert på havet när det ljusnar..

Vi höll oss på tryggt avstånd från trafikleden och det gick fint. Vi Den starka medstömmen avtog ju så småningom och det blev väldigt tydligt i vattnet som såg ut att koka när vattnet återigen vände.
När vi vi klockan 10.30 hade avverkat de 20 distans till Borkum bestämde vi snabbt att det blir Holland!

Thomas, hamnfogden i Cuxhaven tipsade oss om en kanal led som skulle kunna ta oss igenom norra Holland ner till Amsterdam, då när han sa det så tänkte vi inte så mycket på det, vi ville ju segla men när vi tittat på väderprognoserna för Nordsjön fram över jul så inser vi att det är ett riktigt bra alternativ till att ligga inblåsta i en stängdförsäsongen hamn…Nu ville vi dit!

Tur hade vi, så när det var dags att gå ner i Ems så hade tidvattnet vänt inåt och vi fick återigen medström….men vad händer strax efter att vi gått förbi Borkum…då händer det som inte får hända….bakom oss har vi en stor båt som närmar sig för att köra om oss och jag står nere i båten för att göra lunch och tittar precis upp för att se hur rokulten bara lossnar i händerna på Svante! Vi kan inte styra! Han försöker hålla henne och ropar till mig att hämta verktyg…..adrenalin så det räcker! Tillslut hittar min innovativa man en lösning med att sticka igenom en skruvmejsel i hålet istället för bulten som faktiskt hade gått av! En 10 mm rostfri bult?!

Vi insåg dock att det inte var någon vidare hållbar lösning i de starka srömmarna….den skulle strax gå av den med om vi behövde hålla emot eller göra en hastig gir…

Som tur är så lät Svante hydrauliken till ratten vara kvar när han tog bort den i somras och satte dit en liten ratt som en nödlösning…..det behövdes nu! Så när det var lite djupare vid sidan om leden och vi blivit omkörda av den stora båten så gick vi utanför leden och Svante slet upp durken i sittbrunnen och kopplade på den. Medan jag sedan styrde med ratten så lagade Svante rokulten så sedan kunde vi koppla på den och bort med hydrauliken igen…PUH! Vilken adrenalinkick!

Kapten Coccos har koll på väg in i Delfzijl, Holland

Men!!…..vi löste det och känsla när benen slutat skaka och vi gled in i ett otroligt vackert Delfzijl vara bara ren och skär lycka och stolthet! Vi är här och vi löste detta!

Vi ringde på Slussen och blev trevligt hälsade välkomna och blev snart slussade för att komma in till den enda marinan som är öppen. På vägen in längs kanalen vinkar och hälsar folk och vi känner än en gång att det skapar en hel del uppmärksamhet när det kommer en segelbåt från Sverige i december.

Skit i jante….vi är stolta, lyckliga och glada över att ha tagit oss hit i medvind och motvind…men här är vi!

Så visst kommer en olycka sällan ensam…men det blir lättare att hantera när allt positivt väger över….

Genom första slussen i de holländska kanalerna