I går lämnade vi ett gråmulet Amsterdam bakom oss efter 12 dagar där med härliga minnen och ett minst sagt skiftande väder….under dessa 12 dagar hade vi riktig vinter med snö ( något som de sa händer en gång om året ungefär och det lyckades vi sålart pricka…haha) men även riktig vårvärme med 12 grader då vi kunde sitta ute i sittbrunnen och äta frukost!

Lämnar ett gråmulet Amsterdam bakom oss. Centralstationen på bilden.

Men….när vi lämnade Amsterdam igår så kände vi oss verkligen färdiga med storstan och vi hade tagit beslutet att ta oss ut till havet och Ijmuiden istället för att fortsätta att gå kanalerna söderut. Det kändes som helt rätt beslut när vi ca 2 timmar senare kommer igenom Ijmuidens sluss och ser havet och solen strålar från en klarblå himmel. Efter att ha hittat en plats i den stora, rätt tomma hamnen så blev det en promenad ner till den låååånga stranden (inte precis långa sandstränder man brukar tänka på när man tänker på Holland!!). Det var fullt av glada människor och hundar som njöt av solen längs med stranden. Coccos älskade det! Så med en doft av saltvatten och sand somnade vi gott.

Lycklig Kapten Coccos vid havet <3

I morse när vi vaknade var det inte längre lika fint…grått, småregningt och blåsigt. Vi tog ändå den där morgonpromenaden på stranden innan frukost, som vi hade bestämt kvällen innan. Vid fruosten sedan så tittade vi än en gång på väderprognosen….igår hade det sett ut som att det skulle komma in en hel del vind (12-17m/s) två dagar i slutet av veckan och vi hade räknat med att ha kunnat tagit oss vidare ett steg innan dess och sedan vänta tills det gått över innan vi fortsatte….men idag såg prognosen annorlunda ut…Nu såg det inte ut som det skulle lugna sig förrän i mitten av nästa vecka! Visst har vi all tid i världen och att vara nära havet igen är ljuvligt! Men hamnen är rätt dyr och den enda som finns så vi började prata om olika alternativ, samt för- och nackdelar.
Kanalerna är ju helt klart trygga och enkla, det går att röra sig längre eller kortare sträckor varje dag om man så vill. Men…det är lite trist att gå med motor hela tiden, invänta broöppningar och slussar….eller ja i alla fall om det är det ända man gjort som vi har de senaste 2 månaderna 🙂

Kapten Coccos njuter av vinden i pälsen & solens varma strålar i Ijmuiden

Havet är ju havet och vi längtar verkligen efter att sätta segel, stänga av motorn och låta vinden ta oss söderut. Men havet är också havet, stort och framför allt den här säsongen lite stökigt titt som tätt. Det är inte bara vindar i rätt riktning och styrka att hålla reda på, det är tidvatten, strömmar och vågor …..
Men att gå tillbaka genom slussen och ca 45minuter mot Amsterdam innan vi istället tar kanalen ner mot Rotterdam….vill vi verkligen det??

Svaret blev faktiskt JA.

Vi var helt överens om att vi nu legat still i Amsterdam ett tag och är sugna på att röra oss vidare om så bara små steg i taget. Visst hade det gått att stanna kvar här om det gällde till helgen men vi är inte sugna på att ligga still en vecka till så då går vi hellre tillbaka för att “hoppa på” kanalen söder ut. Dessutom så kommer vi ju till havet igen förr eller senare, det finns ju kvar!

Så vi följer magkänslan och ser nu med spänning fram mot att imorgon ta oss ner till Haarlem. Trots mycket vind kommande dagar så ska det vara sol och då kan det bli härliga dagar på kanalerna med.