I måndags lämnade vi ett mysigt Willemstad och nyfunna vänner bakom oss. Troligtvis den absolut den finaste staden vi varit i sett från ovan….

Willemstad från ovan. Tack Googlemaps!

Eftersom väderprognoserna visat att det skulle blåsa upp igen under veckan så tänkte vi passa på att gå vidare söder ut och hitta någon trygg hamn att ligga i…..

Men…som vanligt började det blåsa mer än utlovat när vi var på väg….lyckan över att se det otroligt vackra vattnet som nu dessutom var salt varade inte så länge…..mer regn, mer vind och lite tidvatten på det så var det plötsligt rätt stökigt. Trots att det bara var ett “innan hav” så slog vågorna över båten om och om igen och att gå mot vågorna som vi egentligen skulle, var i stort sätt omöjligt med dessa korta, intensiva vågor….vi kom ingenstans då så bara att gilla läget från att bli nertryckta från sidan istället.

DSC_3646 DSC_3647

Med en hund på golvet som inte tyckte det var särskilt kul alls med vågorna, tungan rätt i mun och med stort fokus så fick vi till slut ge oss och bestämde att det är första bästa hamn som fick gälla. Så vi dansade till slut in i en liten hamn på ett öde ställe vid namn Kats. Det gick ändå över förväntan att lägga till trots mycket vind, trångt, hungriga och blöta in på bara kroppen….

I Kats fanns absolut ingenting! Bara att gilla läget och ge sig på en konservburk med soppa.

Igår så tyckte vi det var lika bra att passa på att lämna Kats och försöka ta oss vidare till Veere eller Middelburg för att stanna lite längre och låta de starka vindarna dra förbi för att i slutet på veckan eller början på nästa vecka slutligen lämna Holland. Det var rätt blåsigt men “innanhavet” hade ändå lugnat sig något och slussningarna gick fint och plötsligt var vi redan i Veere och tyckte att då kunde vi lika gärna gå till Middelburg direkt eftersom vi ändå ville se den staden lite.

Väl framme i Middelburg kom solen! Vårsolen…värmande och energigivande. Vi njöt en stund i sittbrunnen innan vi tog en promenad och kollade stan samt för lite handling (behövdes fyllas på lite nu). Men som ett äkta “aprilväder” så öppnade himlen sig när vi kom ut ur affären….regn, åska och blixtar gjorde kvällen riktigt mysig när vi nu ändå låg i en trygg och mysig hamn.

Så här ligger vi nu i ännu en mysig medeltidsstad och i morse kunde vi äta frukost i solens strålar i sittbrunnen.

Fick frågan från en vän i Sverige här om dagen om vi har mött våren än….och svaret på det är nu klart ja….det är betydligt varmare, krokusar och snödroppar blommar, men inte minst så har våren kommit till Svantes näsa och ögon….