Älskling, är du vaken?? Jag räknade fel på strömmarna så vi behöver gå ut nu”. 

Dessa ord vaknade jag till i morse ca kl. 03.30 🙂 Eller ja….vaknade och vaknade….det hade nog gått ut 7 fiskebåtar så jag sov ju inte så djupt…. Stackars Svante hade nog däremot varit vaken ännu längre och funderat innan han gick upp för att räkna igen….vi brukar räkna båda men helt ärligt så har senaste veckan varit mycket fokus på den nya hemsidan för min del….så det har blivit lite uppdelat med vem som gör vad….som så ofta i en vardag..

Ruggiga, lite trötta så gick vi i alla fall upp och tog oss ut till det kolsvarta havet för att hoppa på strömmen…..vi och ytterligare ett gäng fiskebåtar….jösses de var ju Överallt!!!

Räknat fel??? Någon kanske undrar men här nere är det endel att hålla reda på med tidvatten, strömmar,  vågor (riktning o höjd) förutom vinden….Många tror felaktigt att strömmarna vänder med tidvattnet men så enkelt är det inte riktigt vilket gör att det kan bli mycket att ta hänsyn till om man dessutom ska ut eller in i en hamn som man bara kan komma in till eller lämna i högvatten…. Nu hade vi inte det bekymret idag så att vi blev lite sena ut gjorde bara att vi inte fick medströms så länge vilket var lite synd då vi inte hade så mycket vind….men å andra sidan var vi ute så länge att vi fick medström igen sista timmarna 🙂

Hur räknar man då ut strömmar? Ja det var något jag inte hade en aning om innan vi kom till Holland. Visst har vi läst om tidvatten och strömmar men helt ärligt är det inte förrän vi upplevt dom som vi verkligen fattat vad det innebär och hur mycket det påverkar. Det finns färdiga tabeller/ scheman för hur strömmarna går. Vi har använt oss av “The cruising Almanac”  för att se strömmarna och “Reeds Calender” för att se tidvattnet ( gäller att ha en aktuell här med tidvatten). Tidvattnet ändras ju var 12:e timme och strömmarna rör sig i olika riktningar på olika ställen och här utgår man från Högvatten i Dover och sedan räknar kan man ut hur strömmarna rör sig timmarna efter och före högvattnet….väldigt enkelt förklarat.

Men det är inte så svårt att förstå att det är otroligt starka strömmar på vissa ställen när det som här i Dieppe rör sig om 10 meters skillnad just nu på hög och lågvatten( just nu är skillnaden som störst, rör sig i cykler beroende av månen)! Så vi åker hiss upp och ner 4 gånger om dagen och är otroligt tacksamma för flytbryggorna!!

På väg ner mot lågvatten

När det är lågvatten lutar bryggan så mycket för att ta sig i land så vi får bära Kapten Coccos upp!!! Ja vad ska man säga….får man order av Kapten är det bara att lyda!

När vi närmade oss vårt mål, Dieppe så tornade stora, vita klippor upp sig (Dieppe som ligger i dalen som floden Arques skurit ut i de stor vita kritklipporna som präglar Albasterkusten längs Engelska Kanalen.)

Det är lite intressant det där med VHF också….man är inte tvungen att ha det ombord men om man har det är man skyldig att lyssna på den….men in till Dieppe står det tydligt att man är tvungen att anropa när man ska gå in eller ut!?? Hur gör man då utan VHF?? Nu har ju vi det och är tacksamma för det för jag hade inte velat möta den gigantiska färjan till Newport i inloppet….

Hur som helst så är allt fixat som behövdes fixas efter trippen till Boulogne Sur Mer och testat på vägen hit. Känns kanon! Så nu njuter vi av solen och kulturen. Det är verkligen mycket historia i dessa franska kuststäder!! Slaget vid Dieppe finns en hel del att läsa om b.la men de lite läskiga korsfästa Jesusfigurerna som fanns längs inloppet hittar vi inget om…än….

Seglingen hit blev även premiärsegling med shorts!! Ingen jättevärme än på havet men tillräckligt….som segling en svensk sommardag på västkusten 🙂

OBS! Detta inlägget skrevs i måndags och fler bilder kommer. Vi har haft lite segt internet där av fördröjning