Efter drygt 10 dagar med gratisboende på vårt ankare var det igår dags att förflytta oss in i hamn för att underlätta min resa till flygplatsen. Ja det var faktiskt bara därför, inte för att vi behövde mer ström, nä för våra nya batterier har funkat kanon bra så det är en väldig frihetskänsla att känna att vi kan bo mer på ankare vilket också är gratis.  Men visst…det passade lite bra ändå eftersom vattnet i tanken hade tagit slut men det löste vi sista dagarna med att fylla två dunkar när vi ändå åkte i land med Coccos.

Men när vi nu ändå skulle över till Lissabonsidan så tänkte vi att vi ville ta en dag i Lissabon med tillsammans. Det skulle enkelt gå att ta sig in med buss men det visade sig att Coccos inte fick åka med så vi tänkte att då går vi de dör dryga 5 km som de så att det skulle vara för det är ju inte så långt…..det var inte 5km utan närmare  10km i 33 graders värme så lite svettigt var det när vi kom fram och Coccos tunga hängde långt ner i marken.  Vi tog sikte på en “barbåt ” som vi hade varit vid för 2 år sedan med familjen som var mysig, en kall öl där lockade. Båten fanns kvar, ölen var god och Coccos drack en massa vatten. Dock var ölen dubbelt så dyr (4€) här i storstan jämfört med Seixal på andra sidan kanalen där den dessutom var större så vi inser att det är definitivt turistpriser. Men så tänker vi att vi går ändp in i stan och kikar lite….vi kommer upp en gata och då känner vi båda nästan lite smått panik av alla människor! Vi är inte vana vid det nu och det känns bara rörigt så vi beslutar ganska snabbt att det här vill vi inte och vi har ju fina minnen från Lissabon sedan tidigare så de kan vi leva på och istället gick vi hela vägen tillbaks till båten. Väl där var våra lilla lurviga Kapten lite väl snabb att hoppa på båten innan vi hann dra intill ordentligt så för första gången ramlade hon i när hon skulle hoppa på…..plask och ingen flytväst eftersom vi hade varit i stan….det är inte så lätt att få upp en hund utan flytväst. Dessutom simmade hon ifrån Svante och runt båten…kanske var det skönt när hon varit så varm eller var det bara helt ologiskt… jag ropade på henne där istället och då kom hon och Svante och vår danska båtgranne kunde ändå ganska smidigt fiska upp henne. Lika glad för det efteråt…men vi hoppas hon kommer ihåg det lite….hon var rätt tjurig när hon inte fick komma ner i båten direkt.

Ja och så sitter jag då här nu på tåget från Köpenhamn mot Göteborg och tittar på ett ruggigt Sverige som susar förbi utanför….det är verjligen otrolig väderskillnad! I portugal har det känts som högsommar sista veckan och så till det här… men jag har många härliga och kära återseende att njuta av här i ruggiga Sverige och jag vet att jag ska tillbaka och då siktar vi mot Algarvekusten och dör är medeltemperaruren 25 grader även i oktober…så det gäller att komma ihåg det där att jag inte är här i Sverige för att semestern är slut utan bara på besök!

Svante planerar att känna hamnen under dagen för att lägga sig på svaj igen antingen i Seixal eller i Cascais.

Det var en liten uppdatering av vårt härliga liv. Nu ska jag fortsätta formulera ner varför det är så viktigt att ha drömmar….en del i det föredraget som ingår i mitt yogaevent i Vänersborg på söndag….

• Vet du vad du drömmer om? Vad gör du för att komma närmare att din dröm blir verklighet? <3