Jo så är det, vår båt, vår Pärla, har varit på torra land (men den här gången med hjälp av en kran) och bara en kort stund (ca:13 timmar) orsakerna är många...isen i Holland i vintras skavde bort en del färg i fören, när vi blev stående i leran under lågvattenstiden såg vi att vi hade några små hack under vattenlinjen (8-10 st) som vi fått av en trasig bräda i en hamn i Frankrike, vi såg oxå att en av våra två zinkanoder på rodret var halvvägs "uppäten", och när vi med hjälp av en bojtamp fått lite hjälp att hålla fullt roderutslag samtidigt som jag försökte backa (när ankaret hade släppt)...fått en skada på rodret av vår egen propeller (så svaret som säkert många har undrat över är 4 cm!) Så nu hade vi samlat ihop lite orsaker till ett lyft men den största orsaken är varvet där ett "skönt gäng" med "varvsgubbar" håller till. Tidigare i veckan var jag och Coccos där och fick lite hjälp med att såga till ett par kilar som vi behövde för att kunna montera vårat "nya" vindroder (Hydrovane) på akterspegeln, jag passade då på att fråga vad ett lyft skulle kosta om dom sjösatte oss dagen efter (nästa högvatten). Priset var okej och när vi kunde slippa momsen så var det inget att tveka på...bara det att schemat var ganska fullt, men på tisdag klockan 18 med sjösättning 08 dagen efter funkar!! Det var med en viss tvekan jag bokade lyftet, Sanna skulle komma tillbaka hit på just tisdagen, tidigt på tisdag!

Så jag var inte alls säker på om hon skulle vara sugen på ett "nattpass" som jag var helt övertygad om att det skulle bli med tvättning, slipning, lagning, maskering och framförallt målning...men Sanna var positiv, nästan lite upprymd över att komma hem och att det skulle "hända lite"...men för att det skulle funka, att vi skulle kunna få det där "lite" gjort så behövdes det förberedas och planeras, vattenlinjen skrapas och botten borstas så vi kunde tvätta och slipa så fort hon stod på land,  eftersom att vi har med oss flera halvfulla färgburkar, både lackfärger och bottenfärg så skulle vi i alla fall inte behöva leta och införskaffa det...men skulle det räcka!?

Så en dag när jag var ute på en av mina promenader med Coccos så gick vi förbi ett av varven för dom stora fartygen, där inne stod en "hamnsjåare" och mekade med nått bland en massa stora färgburkar, jag gick helt enkelt dit och frågade om jag kunde få en skvätt, bara ifall att vår inte skulle räcka...han gjorde det till sin "livsuppgift" och hörde med alla från chefer till färgansvariga så att vi skulle få "rätt" giftiga färg. (när jag rörde runt i färgen med ett plaströr från en galge så "försvann" halva!!)

Så var "pärlan" klar,  bara Sanna som saknades ombord, och hon har varit rejält saknad tro mej, på måndagskvällen gick vi över floden till Lissabon och la oss vid en stängd tankstation och tidigt (innan dom öppnade) gick vi till marinan närmast flygplatsen för att hämta hem min saknade fru och besättningsmedlem...det är bara nästan tre veckor sedan hon åkte till Sverige men det var sååå skönt att se och krama om henne igen!!

Bubblande, men lite sega styrde vi ut och gick tillbaka till Seixal där vi la oss vid en boj och väntade på att det skulle bli högvatten för det var först då vi kunde komma in till varvet och bli upplyfta...vi fick några goa timmars sömn i solen i sittbrunnen innan det var dax...lite för ivriga var vi nog ändå för strax utanför hamnen så fick vi gasa på lite extra för att komma igenom dyn och fram till bryggan!!

Upptagning av båten

Uppe! 13 timmar har vi nu på oss att fixa till henne

fören innan kärlek

Så här ser fören ut efter "isbrytartjänst" i Holland

Jacket i propellern....

Klockan halv åtta så stod "Pärlan" på land, eller hängde i stropparna till kranen, sedan startade nått som måste ha sett ut som "tomteverkstan" som man sett på KalleAnkas julafton, båda visste vi vad som skulle göras...på med go musik...och med bara en kort matpaus så flöt jobbet på med en rasande fart...klockan halv tolv var både vi och färgen slut och "Pärlan" var klar!! (vi hade båda varit förberedda på att det skulle ta minst ett par timmar till) Så nöjda och glada så kröp vi ner och fick en välförtjänt hel natts sömn!

 

 

 

Finns lite att göra.... 🙂

Nattlig tomteverkstad <3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Idag på morgonen var det dax för sjösättning, andra båtar väntade på att få komma upp och vi uppehöll kranen, allt gick smidigt och fint, bara några minuter senare låg vi ankrade i viken och njöt av en god frukost i solen.

En ljuvlig gryning gungandes i luften <3

nymålad

Blev absolut bättre...dock räckte in den svarta färgen som befarats & den färgen jag hade fått var roströd där av röda nyanser längst ner & i aktern 🙂

Med jobb följer tvätt, och nu för tiden så har vi en "tvättmaskin" ombord som vi fått av vår vän Gin. En tjugo liters tunna med vattentätt lock...i med smutstvätten, vatten och tvättmedel (skrubba och gno efter behov) sedan sätter man på locket och skakar runt en stund, efter det så ska den stå i solen en stund och bli varm (brukar vara lagom med en "hundpromenad") sedan byter man vatten några gånger och skakar tunnan igen (sköljning) KLAR!!

"Tvättmaskin!"

Med risk för att jag kanske gör bort mej lite nu så vill jag ändå skriva om en sak som vi har hittat här i Portugal och som har förenklat vårt tvättande (förutom "tvättmaskinen") för nu har vi handtvättar i över ett år och det är alltid svårt att få tag på tvättmedel som är effektivt i låga temperaturer (det är inte så skönt att stoppa ner händerna i en 60tvätt) men i det här landet har vi "hittat" tvättmedel i tvålform som underlättar handtvättandet betydligt...snabbt, enkelt och effektivt!  (och en nyfiken hund fick erfara att den funkar även till hundar) En tvättmedelstvål alltså, hur svårt kan det va, det kanske inte alls är nått nytt men för oss är det det och ett bra tips till andra som handtvättar.

Så nu är både hela besättningen och vår Svarta Pärla i sitt riktiga element igen...vattnet....mot nya äventyr!

Dax att sova & Coccos fick komma upp på båten .....såg ut som hon tyckte det var konstigt att sväva i luften & inget vatten under..