Detta inlägget skulle kommit innan det förra, jag hade påbörjat det på resan till Sverige men det kom lite emellan jag skrev av mig om men nu så….så detta är för 1 vecka sedan <3

När vi nu ändå ligger kvar i Las Palmas så bestämde vi oss för att göra lite utflykter med stadsbussarna till ställen vi hört ska vara fina uppe i bergen. Den första bara var till Arucas och det tog ca 20 min med bussen upp på berget. Det var en vacker väg och inte så läskig som man kan tänka sig på spanska vägar uppåt….utsikten var fantastisk över hav och dalar. Det var så vackert grönt här upp och tyst!! Plötsligt slogs vi av hur mycket ljud det faktiskt är där vi ligger idag i marinan i Las Palmas….det är ju aldrig riktigt tyst….alltid bakgrundsljud och plötsligt längtade vi lite extra efter att segla igen och ligga på svaj i en lugn ankarvik.

bananpallare

Bananerna var rätt gröna

Innan vi satte oss på bussen så packade vi ”massäck” (heter det verkligen det?? Känns som matsäck skulle vara mer logiskt….hm)- det är ju trots allt lite billigare att göra så än att äta ute även om det är mycket billigare här än i Sverige. Eftersom vi hade massäck med oss så gick vi till botaniska trädgården som verkade helt stängd när vi kom dit….det var vackert och väldigt varmt men vi satte oss på den tysta parkeringen och dukade upp vår massäck och bara njöt av utsikten vi hade åt alla håll och tystnaden. När vi hade ätit bestämde vi oss för att ta en sväng i botaniska trädgården, Jardin de la Marquesa, ändå….det stod att det kostade pengar men ingen var där och det var bara att gå rakt in så det gjorde vi…vi ville ju se påfåglarna vi hade hört….vi lyckades tyvärr inte lokalisera dessa men hörde röster av folk som jobbade där och gick då lite andra vägar och till slut var vi ute, det var ju vackert men inte 6€/ person kanske…lite dyrt….och jag tror vi råkade få med oss 2 bananer då ”apan” som är min man 😀 inte kunde hålla fingrarna i styr….numera kallas han ”bananpallarn”!!

Romfabriken i Arucas, "Ron de Arehucas"

Romfabriken i Arucas

Efter vår lilla picknick bestämde vi oss för att ändå betala för en rundvandring på romfabriken som fanns där men de pengarna sparade vi också då de hade stängt för dagen redan kl. 14….jaja…Svante bad snällt och vi fick stå i dörren och titta in på alla romfaten som var därinne så vi fick se det i alla fall men missade provsmakning. Det var ett mysigt ställe och i byn fanns även en magnifikt, vacker kyrka som är byggd i lavasten!! Riktigt fräck!!

spaning efter lavakyrkan i Arucas

Svante på spaning efter lavakyrkan i Arucas

Lavakyrkan i Arucas

Lavakyrkan, San Juan Bautista, i Arucas

På söndagen var det dags igen då det var min födelsedag och vi tänkte ta bussen ännu högre upp i de gröna bergen, till byn Teror där vi hade hört att det är marknad på söndagar. Vi började morgonen som vanligt med en liten löptur….å ja påväg ner från båten när jag klättrade på vår coola repstege slant jag och blev biten av delfinerna!! Japp, ett delfinbett mitt på smalbenet – en stoor blå bula med blodvite i mitten….eller ja nä inga riktiga delfiner såklart utan våra mässingsdelfiner som sitter under vår peke…..

Våra Delfiner

Om du tittar riktigt noga under peken där Coccos står så ser du de ilskna delfinerna 😉

Hur som helst – massäck igen, det var ju mysigt förra gången och sedan gick vi till busstationen. Denna dagen var lite sämre väder – grått med regnet hängande i luften så vi velade ända in i det sista om vi skulle åka eller inte….det var ju en spännande hockeymatch på radion med så sitta på båten och mysa och lyssna på den var ju med lite lockande men vi bestämde oss för att chansa för att få se lite annat och vi hade ju hört så mycket om naturen där uppe så vi hoppade slutligen på bussen. Så sitter vi på bussen som 2 förväntansfulla barn på skolresa med massäcken packad….jag vänder mig om och tittar på Svante och ser att han har tröjan ut och in!! Haha…ljuvligt!! Det är verkligen sant – vi blir inte äldre än vi gör oss och så fick vi skratta en stund så det gjorde ont i magen. ….dock inte så länge för efter en stund fick vi allt ont i magen av annat slag…Bussresan till Arucas var ingenting jämfört med denna….slingriga, krokiga vägar med stup rakt ner…..kom på mig själv att hålla andan flera gånger….men visst var det vackert….när vi klev av så kände vi båda att vi redan var nervösa inför nerfarten…..

Teror

“huvudgatan ” i Teror med ännu mer gröna berg bakom sig

Det var grönt och mysigt även om regnet hängde i luften men det regnade inte!! Så vi gick en sväng på stan hittade en mysig butik där jag hittade ett par ljuvliga byxor som jag inte alls behövde men det slutade med att min man tyckte jag skulle ha dem i födelsedagspresent….men när vi skulle betala upptäcker Svante att visakortet är borta….Lite lätt panik och stress utbryter framför allt hos Svante denna gången som hade kortet senast innan vi skulle hoppa på bussen så det skulle ju kunna vara kvar i matbutiken där han snabbt var inne eller om han hade tappat det när han skulle betala bussen….vi skyndade tillbaka till busstationen men den hade tyvärr gått…Ja, det var mitt visakort och jag kände mig egentligen rätt snabbt lugn och vi bestämde att jag skulle ringa och spärra det så jag kanske hann få ett nytt nu när jag ändå skulle till Sverige…Lugnet i mig kom nog till stor del från att jag faktiskt ändå skulle åka till Sverige så det “passade” ändå rätt bra men mest för att jag kände mig nöjd att vi faktiskt valt att bara använda ett av våra visakort så Svantes hade vi ju kvar och vi brukar bara föra över pengar till kortet till det vi behöver så inga stora summor där (och inget var ändå borta när jag kollade heller för den delen… men ändå). När kortet var spärrat och beskedet var att ett nytt skulle skickas till min postadress hos Svantes föräldrar inom 5-6 dagar, ja då kunde vi släppa taget och njuta lite av marknaden innan de plockade ihop…..vi var lite sena men det var kul att se och vackert men lite kyligare än vi hade trott. Efter en god medhavd lunch med utsikt av dalen var det då dags för den fruktade återresan…..

Till vår glädje så var det inte alls lika läskigt som resan upp för bussen körde ett annat håll!! Antagligen för att bussarna inte kan mötas på den smala vägen, var ju tveksamt att möta cyklister i vissa kurvor 🙂 Vi filmade lite ( filmen kan du se på vår instagram) men det var ju bara vackert nu och inte alls lika hisnande. Vi var i alla fall väldigt nöjda med utflykten även om vi tror den hade blivit ändå bättre om vädret varit lite bättre men vi kan varmt rekommendera att åka upp till Teror också om du är på Gran Canaria – det finns dessutom flera fina vandringsleder där uppe.

Så flyg och utforska ön – den har mycket att bjuda på inklusive åkattraktioner a´la Liseberg 😉