Himmel, hav, himmel, hav, skrammel…..ja nu har vi snart i två dagar gungat in det nya året här ombord. Ja det har nu i ett par dagar blåst mellan 11-14 m/s västliga vindar med svall i från söder vilket betyder svall rakt in i ankarviken där vi ligger. Vågorna är till och från korta och rätt höga….ibland surfar vi snyggt och ibland kastas vår svarta pärla från sida till sida och visar upp sin delvis oskrubbade botten till alla som råkar titta. Om det är jobbig? Ja det är det väl lite grann….vi har inte sovit så mycket i natt för då var det riktigt galet och vi låg där och rullade fram och tillbaka som två packade sillar kändes det som…..men vi har det samtidigt väldigt bra och vi vet ju att det kommer att gå över. Ibland blir det riktigt roligt när vi ska gå förbi varandra och det känns som vi bjuder upp till lite spännande “båtdans” som ingen egentligen vet hur man håller takten till 🙂

Kapten Coccos tycker vinden är okej men ogillar vågorna som kastar oss från sida till sida…

Nu undrar kanske du varför vi inte flyttar på oss eller går in i marinan?

Ja nummer 1, jag är smålänning!! Å så är det med det 😉 Skämt åt sido, så rör det sig en del där inne med och vi ligger ju rätt bra på vår bojsten med ett extra ankare i men det kännas ändå läskigt att lämna båten när det är så här för det ser mer galet ut från land när man tittar på “henne” än vad det känns när man är ombord. Idag har jag faktiskt haft “båtarrest” då vi inte varit helt bekväma med att lämna henne helt även om vi vet hon sitter bra men vi vet med att allt kan hända och då är risken det går fort när det är så mycket vind och svall……dessutom har det passat rätt bra för det har inte känts helt bra för mig att klättra upp och ner på båten med min ännu inte helt läkta arm som inte får belastas så jag har haft en effektiv jobbdag ombord istället med planering av vårens event och lite små online möten.

Men jag säger som min son säger om jag råkar beklaga mig något någon gång….”Men hallå, du har valt det själv!” Å det är ju så sant….vi sa det själva idag…..klart vi beklagar oss lite nu kanske men vi är ändå väl medvetna om att vi har valt det och tycker att det är rätt ok för vi vet att om ett par dagar blir det annorlunda och snabbt glömmer man det…..Vi har det ändå väldigt bra <3

Men vi har faktiskt hunnit med lite härlig social samvaro med under helgerna. Jag kom ju tillbaka till båten den 23/12 så våra planer för helgerna var följande…..Julafton – cava på stranden på dagen, Nyårsafton  – cava på stranden på dagen……ja som sagt vi hade inte så mycket planer mer än att ta det lugnt och ha 2 stranddagar med sol och bad, något vi ( som vi tidigare nämnt) sällan gör…….MEN…..det blev så mycket bättre!

Men cava på stranden blev det både julafton & nyårsafton! 2 dagar värda att fira oavsett var man är & hur man gör det!

På julafton tog vi först en lång promenad med Coccos så att hon lugnt kunde hänga på båten sedan då hon tycker det är lite varmt på stranden mitt på dagen. Sedan gick vi ner och där var våra båtgrannar på Singoalla, bröderna Niklas och Fredrik, med sin vän Mikael med sin son Neo, 8 år. Julafton är ju trots allt barnens högtid så lite kul var det med en 8 åring som inte ville något hellre än att få med oss i vattnet och bada…..äntligen kunde jag bada igen!! Tjohoo!!! Bara det var ju värt ett glas cava 🙂 Under eftermiddagen frågade dem om vi ville med ut och äta….Nä! Vi äter sällan ute och ville absolut inte det på julafton. Jag hade ju släpat med mig den där grisen genom säkerhetskontroller i hela Europa (nästan) och vi hade sill….så vi bestämde oss för att vi skulle ta med oss vår mat och komma över till dem….så delade vi broderligt på det och potatisen vi hade…..det blev en mysig julafton och tydligen kom tomten till en båt på Kanarieöarna också…..och lämnade till och med sin säck till Svante……

MEN…..alla firar ju inte på julafton…..juldagen kommer en dinge över till oss från en Amerikansk båt som presenterade sig som vänner till Kanadensarna, Peter och Sally, bredvid oss på katamaranen Milly. De undrade om vi ville följa med i land och spela ett spel på stranden som de hade lärt sig i Turkiet och äta lite snacks sådär på juldagen. Vi var lite trötta men varför inte….de verkade härliga och kanadensarna Sally och Peter skulle också med. Spelet visade sig var ett kubbliknande spel med träpinne att kasta på mindre pinnar men med siffror på så man skulle försöka få 50, prick! Fick man mer poäng ramla man tillbaka ner till 25 poäng. Spelet var finskt och hette Mölkky. Riktigt kul och bra att lära sig varandras namn när protokollmannen ropar för “femtielftegången” Sally eller Peter, eller Svantie, eller Roland 🙂 Det blev en skön kväll på stranden….helt oväntat men så härligt. På annandagen blev vi bjudna ombord till Kanadensarna på Milly för att berätta om bra ankarställen på Teneriffa, La Gomera och El Hierro. De hade varit ute och seglat i 5 år, mest i Medelhavet och är nu påväg tillbaka över till Karibien så det kommer närmare familjen. De skulle snart bege sig vidare…..

Dagarna gick från juldagarna och den ena efter den andra båten av våra nya som “gamla” vänner lämnade ankarviken….vi hade valt att avvakt nyårshelgen innan vi tar oss till någon annan ö så jag kunde få landa och läka. Till sist var det bara vi kvar i ankarviken samt amerikanarna Leiya och Roland men de skulle gå i hamn snart för lite fix på båten. Å så var det bara vi kvar……å vågorna å vinden……

Ensam kvar ligger vår svarta pärla i ankarviken i Pasito Blanco…ett ställe som blivit som hemma för oss med alla härliga människor här & lugnet för att vara Gran Canaria

Men så på nyårsafton när vi var på våg ner till stranden….då var det bara blåsigt…inte så mycket svall….så mötte vi i Roland och Leiya i hamnen och de berättade att eftersom de är från södra USA eller närmare bestämt Leiya är det, från Texas, å med härlig Texas dialekt bjuder hon in oss till en traditionsenlig “Blackbeansoup with friends” på nyårsdagen! Citerar min älskade man Svante; “Men vad f-sen…inte nog med att de firar jul på fel dag nu firar de nyår på fel dag med!” Hahaha….självklart med glimten i ögat.

Tyvärr var det väldigt stökigt denna kvällen så vi åkte trots allt dit men var inte helt bekväma med att stanna när vi såg pärlans ,master kastas från sida till sida där ute som om hon var med i värsta rodeoshowen……dessutom blev det kanske inte bättre när de andra två paren från England som var dit bjudna gapade stort när de förstod att vi var från den svarta båten där ute som de tyckte synd om då det såg vidrigt ut att vara på den båten “stackars dom som ligger där” ….ja helt ärligt…..jag kände mig sjösjuk när jag stod och tittade på båten ….men inte när jag är ombord….haha….spännande.

Blackbeansoup hos Roland & Leiya. Vi känner oss tacksamma & hedrade för inbjudan till dessa härliga människor.

Hur som helst är vi glada att vi åkte in och fick prova på denna fantastiska tradition som hade ett härligt budskap! Alltså inte bara trevligt 😉

Tydligen så bjuder man sina vänner på denna svartabönsoppa på nyårsdagen “it will bring health & wealth” kortsagt…..men det var något med att bönorna symboliserade något, kålbladet längst ner något och majsbrödet var i alla fall guld 😀 Men vi fick med veta att ursprungligen kom traditionen nog från “the south” och slavarna när det inte hade något annat kvar än svarta bönor och då ska traditionen blivit till……hur som helst var det otroligt gott och mysigt men samtidigt så är det baksidan av vårat liv…..eller kanske mer så som det är…..vädret styr våra dagar….vi är flexibla men ibland får vi välja bort saker för att vädret är som det är <3 Men vi är så tacksamma för dessa härliga och så otroligt oväntade dagar vi har fått…..nya vänner, nytt år, nya lärdomar och en massa nya spännande danssteg….:-D

Ta hand om dig & må ditt 2020 bli fyllt av det du önskar!

Vi är helt överens om att det bästa för oss under 2019 var vår resa till och på Azorerna med allt och alla möten det innebar…..vi har tankar om 2020……men inga spikade 😉

Varm kram

Sanna, Svante & Kapten Coccos

DU ÄR FANTASTISK!!
2020, Nu kör vi! <3
Tack för att du följer & stöttar oss!