Kapten Coccos njuter av vinden både på båten & i land…..så länge det inte regnar 🙂

Ja det var ett tag sedan du hörde något men det har varit fullt upp med arbete, avsked, hjälpa och hantera saker som hänt i vår vardag och sanningen är att en del drama avslutade 2020 och även inlett 2021……

Låt mig berätta lite mer….

Julafton tillbringade vi fortfarande i Pasito Blanco pga att vi väntade på post och man kan väl säga att det var ingen trevlig upplevelse precis……Vi visste det skulle bli lite stökigt men att vi skulle vakna tidigt, runt 05.00 och då få i oss lite risgrynsgröt jag hade förberett dagen innan och därefter inte kunna äta något förrän till kvällen pga allt svall som gungade båten som en leksak som småbarn har….du vet den där man puttar på med tyngd i botten som reser sig upp och gungar fram och tillbaka. Dagen gick ut på att hålla i och fånga saker som kom farande.

Här “leker” Dori & Black Pearl katamaran en sen kväll. Så skönt allt gick bra

Utöver det så hade vi även en adrenalinhöjande insident en kväll efter flera dagar med mycket vind och en del svall….men det hade lugnat sig och på kvällen, runt 21.30 skulle vi åka in en sista sväng med Kapten Coccos och jag gick ut först och tycker att vår båtgrannes båt är lite nära…MEN det har jag tyckt förr och det kan ju se lite nära ut när det är lågvatten ibland så Svante ryckte väl lite på axlarna först…..tills han kom ut och kunde konstatera att den obemannade båten drev rakt mot oss….långsamt som tur var. “Så vad kan vi göra??” Jo vi fendrar på Pärlan allt vi kan och fixar tampar så vi kan fånga upp Dori så hon inte driver upp på land. Samtidigt så var det endel rörelser i vattnet och vi hoppades att vår förtöjning skulle klara att hålla oss båda. Som tur var så känner vi ägarna till båten så vi kunde ringa dem och de kom farande ca 15 minuter senare och då hade vi lugnat oss och kände att allt var under kontroll. Det gick bra! Men detta är ett scenario vi tänker på ibland för det handlar ju inte bara om att vi ska ligga bra i en ankarvik utan det kan ju även handla om att andra båtar börjar driva. Det blev ett bra träningstillfälle under hyfsat lugna omständigheter.

Det har varit en vinter här där lågtrycken avlöst varandra har det känts som och vår längtan att ta oss till de mindre öarna igen har fått skjutas upp gång på gång pga detta. Det är inte värt ta risken.

Nyårsraketer i Maspalomas kunde vi avnjuta på fördäck i varsin stol.

Nyår kom och det var en lugn natt i ankarviken men efter det började rykten gå om inkommande storm. Förra helgen såg vi att vindarna dessutom skulle vara sydvästliga vilket borde göra att vi skulle ligga ganska skyddat i ankarviken men när det gick ut varningar om 3-4 meters vågor och att det kunder bli orkanstyrka i byarna även om det inte verkade så troligt på södra delen av Gran Canaria, ja då kände vi att det inte är värt att chansa…..det var för små marginaler och det är ju inte alltid att vädret läser prognoserna….Sydvästliga vindar och vågor skulle kunna vara ok men blir de sydliga skulle det kunna bli kaos…..

Lite bollande kring detta så bestämde vi att det är dags att gå i hamn igen….men vi kände oss så färdiga med Pasito Blanco även om vi gillar människorna där, vi behövde se något nytt så vi ringde Puerto Mogan och som tur var hade de en plats till oss så i måndags gled vi in i Mogan, en marina fylld med båtar…….

Puerto Mogan är ett ställe som inte annars lockat oss särskilt då vi tycker det är lite för “tursitigt” , inte äkta kanariskt, men trots detta är det mysigt. Sedan har vi ju känt oss trygga på vår båt och mindre ställen med tanke på covid-19 men vi kan ju säga att det är inte mycket folk här och trots alla båtarna här så är det inte många det är folk på utan det är rätt tomt.

Så fascinerande med havets krafter när det med ett enormt dånande slår in mot land. Vackert för ögat med men glada att vi är i hamn.

Nog om det…..stormen kom men vi har helt klart inte fått mycket av det här. Visst vi har fått endel regn och att vara på båten har känts som att sitta på en otämjd häst som bundits fast….Pärlan har inte gillat det, utan ryckt och försökt ta sig loss. Vågorna utanför har slagit över piren så det verkar som det är det som varit värst här nere på södra delen. Övrigt så har det kommit otroliga mängder med regn på öarna och rasrisker är utfärdade, en färja mellan Teneriffa och Gran Canaria gick på grund i går kväll pga av vädret med starka stormbyar.

Så otroligt sorgligt……

Utöver detta så kom ännu fler flyktingbåtar in från Afrika i förrgår…….en av dem kom med motor på och var på väg in i marinan här men blev stoppad av personalen och fick vända ut till vågorna i väntan på räddningsbåt, poliser och röda korset. De 10 vi såg verkade ok.

I Arguineguin hade det kommit 100 personer samma dag. Detta är ett jätteproblem på öarna just nu. Det blir kanske mer kollison än det hade varit annars när så många lokalbor går på knäna och får stänga ner sina företag pga lite turister och svårt få in pengar och varje gång detta sker så är det enorma insatser som såklart inte är gratis….det blir såklart en krock…….människor i kris på olika sätt……

Men….precis just nu, i detta ögonblick har vinden lagt sig, solen skiner och vi ska passa på att njuta av en dusch och därefter ett glas vin i kvällsolen….lika bra för man vet aldrig vad som väntar ….men vi vet att just nu är det väldigt bra så låt oss njuta av det <3