1. (Inlägget är skrivet igår men pga dåligt internet kommer det först nu)

Vår plan var att lämna denna härliga hamn, Povoa Varzim i morse…men inte om det var dimma…..Gissa vad som möttte oss när vi vaknade?? Tjock dimma och sydlig vind så vi är fortfarande kvar och tar ny sats imorgon, vi har ju betalat till imorgon så 😉

Som ni säkert förstått (om ni läst våra senaste blogginlägg) så har det här stället fått en speciell plats i våra hjärtan och då framför allt för de människor som jobbar här och som vi mött i marinan. Bland annat har vi träffat en norsk familj som ska segla jorden runt med sin katamaran härifrån så det har flyttat ombord i denna hamnen och förbereder sig inför resan. Med ombord har de sina 3 barn som är 3,5år, 8 år och 10 år så det är full fart och de har senaste veckan försökt komma igång med skolarbetet som ska ske över weben och då som hemskolning. När föräldrarna fick höra att jag är barnyogalärare så undrade de om jag kunde tänka mig att undervisa deras barn i yoga de dagar vi är kvar här och om/när vi möts igen på andra ställen. Spännande! Sagt och gjort så tog jag våra 3 yogamattor med mig och mötte upp Sigrid 10 år och Askild år. Jag hade hittat ett litet hörn vid ett hus längre bort på kajen där det var lugnt och inte särkilt mycket folk som rörde sig. Vi tränade andning (får påminna mig hela tiden att andas på norska heter pust) gjorde en yogasaga som jag hade satt ihop om ”Kapten Coccos Äventyr”, därefter vila och meditationen ”Har Gobinde”. Jag hade även med min tibetanska skål som man kan spela på genom att dra träpinnen runt skålen lugnt med fokus, den är bra att ha om någon har svårt att vara motiverad för den väcker ofta intresse med en gång så vi avlsutade med att de fick prova den. När vi var klara frågade de hur länge vi hade hållit på och det visade sig vara 45 minuter och det bara gapade ”Va, så länge!? Trodde bara det var 5 minuter”. Det betyget kändes härligt att få. Även jag kände mig lugn och fylld med energi efter passet. När vi gick tillbaka till bryggan går båda och sjunger på meditationssången vi gjorde. Den är som en sånglek egentligen med rörelser samtidigt som man sjunger. Dag 2 så var Askild lite mer ofokuserad i början men så fort vi kom till vilan så låg han still ändå och blundade och meditationen gjorde han med härlig inlevelse och ett stort leende. Efteråt satt han en lång stund med skålen och tränade på att få ljud i den, först var det svårt och han undrade varöfr det inte gick och jag påminde honom om att ha fokus på det som ser ut som ett par ögon i skålen och så fort han gjorde det så fungerade det. De ville hålla på lite längre den gången så vi höll på i 50 minuter och avslutade med att fota några av deras favoritpositioner (jag tar aldrig kort under ett yogapass och båda gav sin tillåtelse att jag får använda bilderna här). Vi hade två härliga yogadagar och när jag bort till dem igår kväll för att lämna skivan med meditationsmusiken så de kan använda den på vägen så passade vi på att säga hejdå eftersom vi hade planerat att ssegla vidare på morgonen……Jag fick härliga kramar och Askild 8 år ville knappt släppa taget om mig och det blev faktiskt lite jobbigt, jobbigt för att även jag tyckte det var svårt att släppa taget….Hans mamma sa till honom att vi säkert kommer att ses igen men någon annanstans men när jag gick tillbaka längs bryggan till vår båt så kommer det tårar, det var nog det svåraste farväl jag har upplevt längs vår resa……..

En snygg kobra som vi mötte på Kapten Coccos äventyr

Lite ansiktsyoga som avslutning <3

Jag känner mig dock ohyggligt tacksam över att fått yoga med dessa härliga barn och hoppas det kommer fler tillfällen och vem vet vi kanske möter fler barnfamiljer som är lite yogasugna 😉 Det känns lite extra kul att fylla på med detta nu när jag om ett par veckor åker tillbaka till Sverige för att bland annat ha Instruktörsutbildning i Medicinsk Barn & Ungdomsyoga tillsammans med min vän och kollega Cina. Därför har jag senaste dagarna jobbat lite med det samt förbereda de föredrag jag ska ha i Växjö och Vänersborg om vår resa och vägen fram till vårt beslut (En Dröm Ett Liv Ett Äventyr) samt 2 mindre yogaevent på samma orter. Jag kommer ju även att sälja mina smycken och eftersom jag har haft så mycket beställningar så behöver jag jobba lite med det också vilket såklart bara är kul. Är du intresserad av att delta i något av dessa eller veta mer kan du läsa på vår hemsida eller på vår facebooksida (evenemang) www.blackpearlofsweden.se/foredrag-kurser

Svante däremot har förberett båten och gjort flera fina saker. Slipat sitsarna, byggt lite bättre lösningar inne så att saker inte ska åka runt så mycket när vi seglar b.la.

Men nu känner vi oss faktiskt rätt färdiga här och sugna på att segla vidare och det här stället är nog inte omöjligt att vi någon gång kommer tillbaka till och det kommer definitivt har en speciell plats i våra hjärtan.